Jakab 5:12

Jak5:12
Mindenekelőtt azonban ne esküdjetek testvéreim se az égre, se a földre, sem más valami esküvéssel, hanem a ti igenetek igen legyen, és a nemetek nem, hogy ítélet alá ne essetek.

• Az emberek mindig is esküdöztek. Pl. a kelták: „hacsak az ég a fejünkre nem esik.”
• Amikor már valamit bizonygatni kell, hogy tényleg úgy van az – az már régen rossz.
• Az ÓSZ-ben 187-szer fordul elő az „eskü” szó, az ÚSZ-ben 26-szor (ez többnyire tiltás vagy visszautalás).
• Jakab lakonikusan foglalja össze a jézusi tanítást a témáról.
Mt5:33-37: „Azt is hallottátok, hogy az ősöknek azt mondták: Hamisan ne esküdj! Add meg, amire megesküdtél az Úrnak! De én azt mondom nektek, hogy egyáltalán ne esküdjetek! Se az égre, mert az az Isten trónusa! Se a földre, mert az lábának zsámolya. Se Jeruzsálemre, mert az ama nagy Királynak városa! Fejedre se esküdj, mert hajad egyetlen szálát sem tudod fehérré, vagy feketévé tenni! Beszédetek igen-igen, nem-nem legyen! Ami ennél több, az a rossztól való.”
Mt23:16-22: „Jaj nektek vak vezetők, akik így beszéltek: Semmi az, ha valaki a templomra esküszik, de ha valaki a templom aranyára esküszik, az kötelezve van. Ostobák, vakok, hát mi nagyobb, az arany, vagy a templom, mely szentté teszi az aranyat? Továbbá semmi az, ha valaki az oltárra esküszik, de ha valaki az áldozati adományra esküszik, mely rajta van, kötelezve van. Vakok, hát ugyan mi nagyobb, az adomány, vagy az oltár, mely az adományt szentté teszi? Hiszen, aki az oltárra tesz esküt, nemcsak az oltárra esküszik, hanem mindenre, ami rajta van. S aki a templomra tesz esküt, a templomra is esküszik, meg arra is, aki benne lakik. Aki pedig a mennyre tesz esküt, az az Isten trónjára esküszik és arra, aki rajta ül.”
• A Talmud már szofisztikáltabb a témában, mint a Jézus korabeli farizeusok. (Tanultak az esetből?)
• Minden, ami áldozatnak látszik (illetve hallatszik), az áldozat. (Biztos, ami biztos alapon.)
„Olyan, mint a bárány, olyan mint a kamara, olyan, mint a fa, olyan, mint az oltáradomány, olyan, mint az oltár, olyan mint a Templom, olyan, mint Jeruzsálem. Ha valaki az oltár áldozáshoz használt részeire esküdött, bár nem mondta, »korbán«, akkor is olyan, mintha az áldozatra esküdött volna. R. Jehuda azt mondta: »ha valaki azt mondja, ‘Jeruzsálem’, az olyan, mintha semmit sem mondott volna.«” (y. Ned. 1:3)
• De már Jézus korában is érzeték, hogy azért nem minden való a kincstárba:
Mt27:6: „A főpapok pedig felszedték a pénzt, de ezt mondták: »Nem szabad az áldozati adományok (τὸν κορβανᾶν - ton korbanan) közé tennünk, mert vérnek ára.«”
• Szabad egyáltalán esküldni?
„R. Dimitől, R. Safra bátyjától tanultuk: »Aki esküszik, ha megtartotta is, bűnös.« R. Zebid mondta: »Melyik igevers [mondja ezt]?« »Ha pedig nem teszel fogadalmat, nem lesz rajtad vétek.« (5M23:22), azaz ha teszel, vétkezel.” (b. Ned. 77b)
• Miért?
• Mert nem biztos, hogy be tudjuk tartani. Nem csak a jakabi kitétel miatt. Körülmények.
• Egyedül Isten tudja biztosan, hogy be tudja tartani, amit ígért.
Zsid6:13,16: „Mert mikor Isten Ábrahámnak az ígéretet tette, minthogy senkire nagyobbra nem esküdhetett, önmagára esküdött meg” „Emberek ugyanis valakire, nagyobbra szoktak megesküdni, és minden ellentmondásnak azzal vetnek véget, hogy szavuk megszilárdítására megesküsznek.”
• Erre vonatkozik Jakab „hogy ítélet alá ne essetek” figyelmeztetése.
5Móz23:21: „Ha fogadalmat teszel az Örökkévalónak, a te Istenednek, ne késsél azt teljesíteni, mert számon kéri azt az Örökkévaló, a te Istened tőled és vétek lesz rajtad.”
• Nekünk csak terveink vannak és csak a ma van.
• „Amit ma megehetsz, ne halaszd holnapra” (Garfield)
• Az apostolok esküdtek?
2Kor11:31, Gal1:20: „Az Úrnak, Jézusnak Istene és Atyja, ki áldott az örök korokig, tudja, hogy nem hazudom.” „Amit írok nektek, lám Isten előtt írom, nem hazudom.”

Kategóriák: 
Csatolt fájl: